Gott nytt Scout-år!

4 januari, 2021 av André B

En scout möter svårigheter med gott humör

År 2020 är förbi och jag vill på distriktsstyrelsens vägnar tacka för alla ideella krafter som finns i vårt distrikt. 2020 blev det år då vi har lärt oss att vi scouter ställer inte in utan ställer om.

Ibland kan det kännas som “vad har vi egentligen gjort under det här året?” men jag bär på en annan känsla. När vi prövas i svåra stunder så kommer kreativiteten fram och vi provar lite andra vägar för att nå fram till våra mål – just så som scoutlagen lär oss: en scout möter svårigheter med gott humör!

Du, jag och vi tillsammans gör skillnad för att våra barn och unga ska kunna få uppleva scouting – även under en pandemi. Tillsammans som ett distrikt kommer vi att klara av detta.

Tillsammans med distriktsstyrelsen vill jag önska alla våra scouter och ledare, som alla är våra vardagshjältar i en svår period, ett gott nytt scout-år.

/Distriktsordförande Peter Wilhelmsson

I backspegeln

Det gläder oss mycket att se att ni som är ledare på kårerna fortsatt att bedriva scouting för de yngre barnen. Det är en viktig fast punkt för många som blir ännu viktigare när hela världen är upp och ned. Stort tack för allt Ert engagemang och Er uthållighet!

Vid 2020 års distriktsstämma valdes en styrelse vars uppgift är att “hålla skutan flytande” då det inför stämman inte fanns något förslag på styrelse. Detta gjorde det tydligt att det finns en hel del att jobba med för oss tillsammans. Distriktet är alla vi tillsammans, varenda scout i nordvästra Skåne. Styrelser arbetar enbart på Ert uppdrag och vi är beroende av Ert engagemang och Er scoutglädje!

Säg hej till Lotta och Lennart

Under Antons tjänstledighet kommer vi, Lotta och Lennart att tjänstgöra som scoutkonsulenter i distriktet. Vi arbetar sedan flera år på Sensus studieförbund med administration och verksamhetsutveckling gentemot föreningar och organisationer i nordvästra Skåne. Att utveckla och driva föreningsverksamhet framåt är något vi brinner för.

Till en viss del är scouting nytt för oss, vi har båda varit scouter men det är några år sedan så mycket av vår första tid som konsulenter har gått åt till att ”läsa på”, dialog med styrelsen och ansvariga samt kursen ”Leda scouting”.

Vi ser fram emot att få arbeta med er i alla kårer. Vi finns för er så tveka inte att höra av er.

Lotta Korch, 0706-269699
Lennart Lorin, 0761-269697
konsulent@nvscout.se
Sensus
Billeplatsen 1
252 23 Helsingborg

Distriktsstämman 2021 och hälsning från valberedningen

2021 kommer till viss del att påminna lite om 2020, åtminstone så här till en början och vi vill därför redan nu upplysa om att stämman även detta år genomförs digitalt på liknande sätt som 2020. Vi är tacksamma för all input vi kan få om hur vi på bästa sätt kan göra nästa stämma ännu bättre!

Inför stämman är det viktigt att det finns bra underlag för val av ny styrelse samt andra förtroendeuppdrag. Fråga gärna valberedningen om vilka kompetenser och typ av personer de söker eller tipsa om kompetenta personer du känner, just nu letar de främst efter någon som är intresserad av att hålla koll på ekonomin.

Vårläger 2021

Vårlägerkomittén är  i full gång att planera för vårläger! Mer information kommer i slutet av januari – precis som vanligt!

Ledarträffar våren 2021

Årets första två ledarträff kommer ha fokus på investeringar gällande Sonnarp samt Distriktsstämman 2021. Styrelsen kommer presentera förslag till förändringar på Sonnarp som sedan kommer upp på stämman. Mer information kommer närmare respektive träff.

• 17 februari, 19.00-20.00, över Zoom
  • 30 mars, 19.00-20.00, över Zoom