Riiiing
Klockan ringer ut till rast. Du tar ett djupt andetag och tittar dig omkring.

• Vindskyddet är stadigt, Check.
  • Tatueringar och vatten framme, check.
  • Livlinebowlingen i ordning, check.

Bredvid dig står Kalle från spårarna.
Det var en himla tur att han kunde ta ledigt från jobb – Det är bra när barnen får möta sin ledare direkt tänker du samtidigt som det börjar strömma ut elever från skolan. Genast styr en grupp sin väg mot dig

-”Hej… Vem är du?”

-”Vi kommer från Scouterna!” Svarar du glatt ”Har ni hört talas om oss?”

-”Ja, är det inte såna som plockar kottar och sover i tält!”

Osäkert ser du dig omkring mot Kalle som är upptagen med att sätta spårartatueringar på ett annat barn. Hur svarar man på det bra? Bakifrån närmar sig den tredje personen som varit med och förberett dagens rekrytering
-”Jodå, visst sover vi i tält” Säger utvecklingskonsulenten ”Annars kan man ju inte vandra upp till Kebnekaise. Har ni läst om Keb i skolan ännu?
Det är Sveriges högsta berg. För att ta sig dit måsta man resa hela vägen till Norrland och sedan gå i fjällen en hel dag!

När man är med i Scouterna får man testa på massa utmaningar som ni inte får chans till i andra föreningar. När vi gör våra äventyr och utmaningar är vi dessutom alltid i patruller, alltså små grupper, så man får massor med nya kompisar som man lär känna riktigt bra”

Konsulenten tittar på barnen som lyssnar intensivt och fortsätter ”När man är ute sover man antingen i tält eller i ett sånt vindskydd som står där borta, kom med och titta så kan ni få en sån här tatuering under tiden…”

————————————————————————-

Att rekrytera ska vara kul, precis som det är kul att bli fler scouter. Utvecklingskonsulenterna kan stötta ert rekryteringsteam för att uppnå detta genom stöd till planering eller på plats när ni träffar barnen.

På plats för att få störst utdelning av den tid ni lägger ner på rekrytering är skolbesök det bästa man kan göra.

Det är dock inte alltid så lätt att få loss tillräckligt med ledare för att genomföra en aktivitet på skolgården, eller så är det skönt att ha med någon när man gör klassrumsbesök för att berätta om Scouterna. Här kan ni få stöd av utvecklingskonsulenterna som följer med era ledare till skolorna och fyller upp som en resurs på plats.

Förutom att hjälpa till med aktiviteterna är konsulenterna duktiga på att prata om scouting och kan hjälpa till med att leda samtal om scouting i klassrummet eller hoppa in när barnen på rasten ställer en svårbesvarad fråga. För att få stöd av en konsulent på plats under er rekrytering måste minst en ledare från kåren också vara med – Det är ju ni som kan er verksamhet bäst!

På planeringen Är ni lagom många som kan vara med på rekryteringen kan man istället få stöttning i planeringen. En konsulent på det första planeringsmötet kan vara behjälplig med allt ifrån en dragning om rekryteringens grunder till att ge inspiration på aktiviteter och exempel på hur andra kårer genomfört sin rekrytering.

Oavsett vilket stöd din kår är ute efter, hör av dig till någon av konsulenterna

[personlista avdelning=”scoutkonsulenter”]